Melek
Allah tarafından yaratılmış
erkeklik ve dişilikleri olmayan ve Allah’a itaatten ayrılmayan nuranî bir varlıktır. Melekler
duyu organlarıyla algılanabilecek maddî bir yapıya sahip olmamaları yönüyle gayb âlemine ait varlıklardır. Bunun için de
haklarında duyularla değil
âyet-i kerimeler ve peygamberlerin verdikleri haberlerle bilgi sahibi oluruz. Rabbimiz
gaybın son habercisi
son peygamberi Hz. Muhammed’e (sallallahu aleyhi ve sellem) vahyetmiş olduğu kitabında
bize meleklerden bahseder ve onların varlığına inanmayı iman esasları içinde ifade eder: “Peygamber Rabbi tarafından kendisine indirilene iman etti
(buna) mü’minler de (iman ettiler). Her biri Allah’a
meleklerine
kitaplarına
peygamberlerine iman ettiler.” (Bakara
2/285) Meleklere inanmayan kişi
ilgili âyetlerin hükmünü inkâr ettiği için iman etmiş sayılmaz. Esasında meleklere inanmamak
dolaylı olarak vahyi
peygamberi
peygamberin getirdiği kitabı ve tebliğ ettiği dini inkâr etmek anlamına gelir. Meleklerin özellikleri nelerdir?
Meleklerle ilgili bilgiyi biz
Hz. Peygamber’in (sallallahu aleyhi ve sellem) hadislerinde görmekteyiz. Bir hadis-i şerifte “Cinlerin ve şeytanların ateşten
Hz. Âdem’in topraktan/çamurdan
meleklerin ise nurdan yaratıldığı” (Müslim
Zühd
10) bildirilir. *Melekler günah işlemezler
Melekler
öfke
kin
gazap
kıskanma ve haset gibi negatif duygulardan uzak olup
beşere ait diğer his ve meyillerden korunmuşlardır. Dolayısıyla onlar için
isyan ve başkaldırma gibi herhangi bir günah söz konusu değildir. * Yemez içmezler
evlenmezlerİnsanların sahip oldukları yemek
içmek
erkeklik
dişilik
evlenmek gibi fiil ve özelliklerden uzak (Saffat
37/49) ruhanî birer varlık olan meleklerin
makamları sabittir ve onlar için bir ücret alma da söz konusu değildir. * Son derece hızlı hareket edebilirler
Melekler
kendilerine has latif ve nuranî bir yapıya sahip olmaları sebebiyle son derece süratli
kuvvetli ve mükemmel varlıklardır. Kur’an’da onların bu özelliklerini ifade adına şöyle buyrulur: “Melekler ve ruh
O(nun arşı)na -miktarı (dünya senesi ile) elli bin yıl olan- bir günde yükselip çıkarlar.” (Mearic
70/4) * Çeşitli şekillere girebilirler
Melekler
Allah’ın emir ve izni ile çeşitli şekillere girebilen varlıklardır. Onlar peygamberler tarafından hem aslî
hem de başka şekilleriyle görülmüşlerdir. Meselâ
Cebrail (aleyhisselam) Hz. Meryem’e bir insan şeklinde görünmüştür. (Meryem
19/16-17.) Hz. İbrahim’e bir oğul müjdesiyle gelen melekler de
insan şeklinde görünmüşlerdir. Ayrıca Cibrîl hadisi olarak bilinen
-iman
İslâm ve ihsan kavramlarının tanımlarının yapıldığı- rivâyette de belirtildiği gibi
Cebrail sahabiler tarafından insan şeklinde görülmüştür. (Müslim
İman 37) Meleklerin görevleri nelerdir?
Yüce Yaratıcı tarafından meleklere verilen görevleri Kur’an âyetlerinin ve bazı hadis-i şeriflerin ışığında şöyle sıralayabiliriz:
1. Allah’ı her bir eksik ve yanlış mülâhazadan tenzih etmek
O’na gece gündüz övgü ve şükranda bulunmak ve O’nu
O’na yaraşır bir biçimde yüceltmek. 2. Allah’ın peygamber olarak seçtiği kullarına vahiy getirmek.
3. Peygamberleri salât ve selâm ile yüceltmek ve bütün insanlara dünyada hayır duada bulunmak.
4. Peygamberlere ve mü’minlere manevî bir güçle destek olup onları sıkıntılı ve üzüntülü anlarında rahatlatmak
inkârcıları ise sıkıntıya sokmak. 5. İnsanı koruyan takipçiler olarak bir anlamda insanlara hizmet etmek.
6. İnsanların fiillerini kaydetmek.
7. Kâinatla ilgili olarak yürütülen ilâhî icraata vasıta olmak.
8. Beşerin yaratılış ve ölümüyle ilgili olarak görev yapmak.
9. İlâhî cezaları icra eden elemanlar olarak görev yapmak.
Melekler kaç gruba ayrılır
vazifeleri nelerdir? Meleklerin sayısı ve çeşitleri:
Meleklerin sayısını ancak Allah bilir. Kur’an’da ve hadislerde meleklerin sayıları hakkında açık bir bilgi mevcut değildir. Ancak Kur’an’ın “Göklerin ve yerin orduları Allah’a aittir.” şeklindeki beyanlarından hareketle
sayılamayacak kadar çok olduklarını söylememiz mümkündür. * Vahiy meleği Hz. Cebrail
Cebrail (aleyhisselam) dört büyük melekten biridir. Allah tarafından peygamberlere vahiy getirmekle görevlendirilmiştir. İsmi Kur’an’da üç yerde Cibrîl olarak geçmektedir. Ayrıca Cibrîl âyetlerde “ruh”
“rûhenâ”
“rasûlün kerîm”
“rasulü rabbik”
“ruhu’l-emin”
“ruhu’l-kudüs” gibi isimlerle de zikredilmektedir. Bir hadiste ise
bunlara ilâveten “en-Nâmus” diye isimlendirilmektedir. Kıyamet meleği: Hz. İsrafil
Bu meleğin adı Kur’an’da açıkça geçmez. Âyetlerde yalnızca
sura üflenileceğinin haberi verilir. Adı
hadiste dört büyük meleğin içinde zikredilir. İsrafil (aleyhisselam) sûra iki defa üfleyecek
ilkinde kıyamet kopacak
ikincisinde ise tekrar diriliş meydana gelecektir. * Ölüm meleği: Hz. Azrail
Görevi
ölüm vakti gelenlerin ruhunu teslim almaktır. Kur’an’da ölüm meleği adıyla ifade edilmiştir. * Kirâmen Kâtibîn melekleri
İnsanın sağında ve solunda görevli olarak bulunan iki meleğin adıdır. Sağdaki
iyi iş ve davranışları
soldaki ise kötü iş ve davranışları tespit etmekle görevlidir. ‘Hafaza melekleri’ adı da verilen bu melekler
kıyamet günü hesap sırasında yapılan işlere de şahitlik edeceklerdir. * Kâinattaki hadiseleri idare eden melek:
Hz. Mikâil Dört büyük melekten biri olup Allah tarafından kâinattaki tabii olayların ve yaratıkların rızıklarının idaresine vasıta kılınmıştır. İsmi
Kur’an’da sadece bir âyette geçer. * Mukarrebûn melekleri
İlliyyûn ve Kerûbiyyûn olarak da anılan bu melekler
Allah’ı tesbih ve anmakla görevli olup O’na çok yakın ve O’nun katında şerefli bir mevkide bulunurlar. *Hamele-i arş melekleri
Arşı (Allahın kudret ve saltanatının tecelli yeri) taşıyan meleklerin adıdır. Kur’an’da haklarında şöyle buyrulur: “Arşı taşıyan
bir de onun çevresinde bulunan melekler devamlı olarak Rab’lerini zikir ve O’na hamd ederler.” * Münker ve Nekir melekleri
Ölümden sonra kabirde sorgu ile görevli iki melektir. Bilinmeyen
tanınmayan
yadırganan anlamındaki Münker ve Nekîr
mezardaki şahsa
hiç görmediği bir şekille gelmeleri sebebiyle bu ismi almışlardır. Bu iki melek kabirdeki ölülere
“Rabbin kim?”
“Peygamberin kim?”
“Kitabın ne?” şeklinde sorular yöneltirler ve o insana
alacakları cevaplara göre muamele ederler. Hadis-i şeriflerde
insanın kalbine doğruyu ve gerçeği ilham eden
Kur’an okunurken yeryüzüne inen meleklere de dikkat çekilir. Melek inancı insana ne kazandırır?
Meleklere inanan birisi
kendisini hiçbir zaman yalnız hissetmez. Zira böyle birisi en yalnız zamanlarında bile
kendisiyle beraber bulunan meleklerin varlığını bilir ve onların mevcudiyetlerinden duyduğu manevî bir feyizle yalnızlığını ünsiyete (sıcak bir birlikteliğe) çevirir. Her an onların kontrolü altında olduğunu bilen ve düşünen bir mü’min
günahlara doğru yürümekten hem utanır hem de çekinir. Melek inancı
manevî güzelliğin ve ahlâkî inceliğin bir sembolü olarak
insanlarda kendilerine benzemeye özlem duyulan bir hedef olarak da teşvik edici bir etkiye sahiptir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder